Lopend onderzoek
Betekenisvolle interactiemomenten met mensen met een zeer ernstig verstandelijke (meervoudige) beperking
Dit promotieonderzoek naar betekenisvolle interactiemomenten met mensen met een zeer ernstig verstandelijke (meervoudige) beperking (ZEV(M)B) richt zich op de kwaliteit van interacties tussen begeleiders en mensen met een ZEV(M)B. Vanuit het perspectief van begeleiders wordt op verschillende manieren onderzocht wat voor hén een interactiemoment betekenisvol maakt en wat zo’n moment voor hén karakteriseert. Streven is het relatief abstracte begrip ‘betekenisvol interactiemoment’ meer tastbaar en overdraagbaar te maken en op basis daarvan begeleiders handvatten te bieden om betekenisvolle interactiemomenten makkelijker te herkennen en te laten ontstaan.
Onderzoekers
- Drs. Wieneke Penninga
Begeleiders
- Prof. dr. Petri Embregts
- Prof. dr. Hedwig van Bakel
- Dr. Lex Hendriks
Partners
Publicaties
- W. Penninga, A.H.C. Hendriks, J.A. van Bakel en P.J.C.M. Embregts (2025). Situational experiences of meaningfulness of support staff during their interactions with people with profound intellectual disabilities: An explorative study. Journal of Intellectual & Developmental Disability
- W. Penninga, A.H.C. Hendriks, J.A. van Bakel & P.J.C.M. Embregts (2024). Predecessors of Behavioural Initiatives by People With Profound Intellectual Disabilities During Their Interactions With Support Staff: An Exploratory Microanalytical Analysis. British Journal of Learning Disabilities
- W. Penninga, A.H.C. Hendriks, H.J.A. van Bakel & P.J.C.M. Embregts (2024). A behavioural description of meaningful moments of interaction between people with profound intellectual disabilities and support staff. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities
- W. Penninga, S.L.P. Nijs, H.J.A. van Bakel & P.J.C.M. Embregts (2022). Meaningful Moments of Interaction with People with Profound Intellectual Disabilities: Reflections from Direct Support Staff. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities