Afgerond onderzoek
Uitdagende relaties
In dit proefschrift stond de professionele relatie van begeleiders met mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen centraal. Voor veel begeleiders is het een uitdaging om deze cliënten minder gedragsproblemen en meer welbevinden te laten ervaren. Binnen het onderzoek is een vragenlijst ontwikkeld (de SIG-B) om het interpersoonlijke en intrapersoonlijke gedrag van begeleiders te meten. Deze vragenlijst kan de basis vormen van verdere coaching en training.
Onderzoekers
- Dr. Arno Willems
Begeleiders
- Prof. dr. Petri Embregts
- Prof. dr. Anna Bosman
- Dr. Lex Hendriks
Partners
Publicaties
- Proefschrift ‘Challenging relationships. Staff interactions in supporting persons with intellectual disabilities and challenging behaviour’
- A.P.A.M. Willems, P.J.C.M. Embregts, M. Wijnants, A.H.C. Hendriks & A.M.T. Bosman (2018). Dynamic patterns of three staff members interacting with a client with an intellectual disability and challenging behaviour: Suggestions for coaching. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences
- A.P.A.M. Willems, P.J.C.M. Embregts, A.H.C. Hendriks & A.M.T. Bosman (2016). Towards a framework in interaction training for staff working with clients with intellectual disabilities and challenging behavior. Journal of Intellectual Disability Research
- A.P.A.M. Willems, P.J.C.M. Embregts, A.M.T. Bosman & A.H.C. Hendrik (2014). The analysis of challenging relations: Influences on interactive behaviour of staff towards clients with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research
- A.P.A.M. Willems, P.J.C.M. Embregts, A.H.C. Hendriks & A.M.T. Bosman (2012). Measuring staff behavior towards clients with ID and challenging behavior: Further psychometric evaluation of the Staff-Client Interactive Behavior Inventory (SCIBI). Research in Developmental Disabilities
- A.P.A.M. Willems, P.J.C.M. Embregts, G.J.J.M. Stams & X.M.H. Moonen (2010). The relation between intrapersonal and interpersonal staff behaviour towards clients with ID and challenging behaviour: A validation study of the Staff-Client Interactive Behaviour Inventory (SCIBI). Journal of Intellectual Disability Research